måndag 26 januari 2009

Varumärkesutveckling

På fredagarna så sänder TV4 tävlingen Let´s Dance som följs av ca. 2 miljoner svenskar. En av deltagarna är Carl Jan Granqvist, legendarisk krögare på Grythyttans Gästgiveri. Carl Jan som är en av tävlingsdeltagarna är en otroligt karismatisk person. Han lämnade Grythyttan för ett tiotal år sedan och förekommer då och då i olika publika sammanhang. En annan deltagare är Blondinbella som blott 18 år gammal har etablerat sig på Blogg-toppen. I fredagens Let´s Dance så röstades Blondinbella bort trots att hon dansade avsevärt bättre än Carl Jan. Här kan vi notera värdet av ett inarbetat varumärke, riktat till rätt målgrupp i rätt kanal. I annat fall så skulle inte Carl Jan ha varit kvar i tävlingen. Målgruppen för Blondinbella använder media på ett annat sätt och därigenom får hon inte samma support som Carl Jan trots att hon dansar bättre. Genom deltagandet i Let´s Dance så befäster Carl Jan sitt varumärke. Blondinbella kommer också att stärka sitt varumärke genom att andra målgrupper upptäcker henne.

3 kommentarer:

  1. Hello, my name is Afonso, I'm from São Paulo-Brazil, and I have great pleasure in Visit your blog, is welcome to visit me: www.iecpriopreto.blogspot.com

    hugs, and I look forward

    Afonso

    SvaraRadera
  2. Hello, my name is Afonso, I'm from São Paulo-Brazil, and I have great pleasure in Visit your blog, is welcome to visit me: www.iecpriopreto.blogspot.com

    hugs, and I look forward

    Afonso

    SvaraRadera
  3. Intressant tanke att se deltagarna i Let's Dance som varumärken

    / Kent

    SvaraRadera