måndag 19 januari 2009

Från Informationssamhälle till Interaktionssamhälle

Fragmenteringen av media har resulterat i att vi dagligen utsätts för ca. 5000 reklambudskap. Resultatet är att vi börjar bli mediatrötta och börjar att värja oss mot reklam. Nix-telefon är idag en etablerad företeelse. Pop Catcher är ett annat exempel där radioreklam filtreras bort. I en undersökning ( i Sverige ) har framkommit att 52 % av respondenterna säger sig vara villiga att betala en rimlig kostnad ( 99 kr per månad ) för att slippa se TV reklamen. I Sao Paolo, Brasilien har man som första stad i världen infört ett förbud mot reklamskyltar. Morgondagens konsumenter kan betraktas som ”igelkottar” på så vis att de i allt större omfattning värjer sig mot reklam. Det innebär också ett ökat krav på anpassning av reklamen om den ska vara effektiv.

1 kommentar:

  1. Tror också reklamen/informationen som ska nå fram måste bli mer och mer anpassad i framtiden.

    SvaraRadera