onsdag 17 april 2013

Discount Society

Det tycks som om överutbudet av produkter och tjänster har gjort att vi kan addera ännu ett nytt samhällsfenomen "Discount Society". Tidigare var vi vana vid att handelsföretag anordnade reor ett par gånger om året. Nu verkar det som om reornas betydelse minskar då de flesta företag säljer med ständiga rabatter. Inom elektronikhandeln övertraäffar man varandra varje vecka genom aggresiv marknadsföring och låga priser. Frågan är om man säljer något till ordinarie priser? Klädbranschens kundklubbar skickar ut rabattkuponger, vilket under våren kanske kommer att öka i ännu större omfattning då mars månad var en katastrof för branschen. Matvarukedjorna kartlägger våra inköp och skickar "specialrabatter" på de produkter som vi köper frekvent. "Tre för priset av två" är också ett vanligt förekommande erbjudande. E-handeln ökar dramatiskt och sätter ännu mera press på marknadens aktörer genom sina i allmänhet lägre priser. Som konsument gäller det att ha "is i magen" och inte köpa något till ordinarie pris då man kan förvänta att ett rabatterbjudande dyker upp inom kort. För det är väl ingen som vill göra en dålig affär. I slutänden kan vi konstatera att konkurrens är bra och gynnar oss konsumenter.

1 kommentar:

  1. Kanske ser vi ett överutbud många gånger på dagens marknad, då måste priserna sänkas. Och visst är det lockande att köpa lite mer, tre till priset av två etc. Hoppas bara inte allt för många av oss lockas in i en logik som kanske, med Mats Alvessons ord, skulle kunna kallas: Tomhetens Triumf. (Se gärna några minuter med Alvesson här http://www.digitalmedia.st/webbtv/news/17.html )

    SvaraRadera