onsdag 22 december 2010

Upplevelser på olika sätt

Att skapa upplevelser blir allt vikitigare oavsett vilka produkter det gäller. Det räcker inte med att en produkt är bra och funktionell. Det är minst lika viktigt att tillfredställa det emotionella. Jag är en inbiten kaffe- ( Zoega´s ) och espressodrickare. När det gäller dessa produkter så förespås espresso/kaffemaskin bli en av årets julklappar. Jag har personligen lite svårt för den typ av maskin som ska bli den som gör kaffeupplevelsen större. När det gäller esprossobryggning så börjar den med att köpa italienska bönor som jag förvarar i kylen. Vid tilllagningstillfället malar jag bönorna precis innan bryggning. Det är en hel ritual med dofter och underbara kaffedroppar som bildar crema i koppen innan de avnjutes. För mig är det en helhetsupplevelse. Jag kan därför inte förlika mig med en kaffedos i miljöovänlig förpackning som man bara petar in i maskinen. Förhoppningsvis så kommer det väl i alla fall att innebära att många nu kan få avnjuta en god espresso hemma. Eller kommer man att ställa undan maskinen i början på nästa år. Oavsett vilket, upplevelser är olika och tur är väl det.

2 kommentarer:

  1. Ok, så du är din egen kaffemaskin!? Vad har du för "maskin"/tingest som maler bönorna?

    SvaraRadera
  2. En av marknadens billigaste AFK.Funkar dock perfekt och resultatet är en goda koppar med fin crema. Kaffet som jag använder är Musetti.

    SvaraRadera