tisdag 17 augusti 2010

Krisen har påverkat!

Vi möts av rapporter om återhämtning efter den ekonomiska krisen. Optimism och ökad konsumtion är tecken på detta. Krisen har dock inte gått obemärkt förbi när det gäller konsumenters beteende och värderingar.Händelserna den 9 september 2001 hade stark påverkan och förändrade en hel del gamla sanningar i likhet med den senaste ekonomiska krisen. Skillnaden mellan 11 / 9 och nu är att optimismen har börjat spira igen. Konsumtionen kommer sannolikt att öka igen men i fokus är nu mera mänskliga värden än önskningar och nöjen. Det kommer också att innebära nya upptäckter och utmaningar inom alla områden.

3 kommentarer:

  1. Härliga tankar Thomas!, men just i detta inlägg glömde du bort att framtidens konsumtion, framtidens konsumenter även kommer ta hänsyn till miljö och sociala faktorer mycket mer än idag. Du köper t ex väl miljö och rättvisemärkt kaffe!?

    SvaraRadera
  2. Hej Kent, tack för kommentaren.
    Jag har inte glömt det som du skriver men dessa faktorer är redan kända faktum idag och jag belyser här "det senaste".

    SvaraRadera
  3. Förstår vad du menar, samtidigt ser jag fram emot när vi når den brytpunkt (kallas det tipping point?) när det så att säga blir tvärtom, och den punkten ligger fortfarande framför oss, när det blir onormalt att köpa omärkta icke miljö och socialt klassade produkter.

    Blir det t ex så (!?) att en del varor blir märkta som icke miljö och socialt klassade, som vänder sig till dem som finner detta både dyrt och onödigt? Jag kan t ex mycket väl tänka mig att vi får se kärnkraftsmärkt el (finns det redan?) som vänder sig till dom som finner det helt ok (som jag själv!) med kärnkraftsel (men miljövänner skulle knappast se detta som en miljömärkning).

    SvaraRadera