tisdag 19 maj 2009

Socialt engagemang som konkurrensmedel

Uttrycket CSR ( Corporate Social Responsibility ) börjar nu i allt större omfattning ge uttryck i företag och organisationer. Välgörenhet har ju förekommit på många olika sätt men nu tycks också engagemangen ha blivit konkunkurrensmedel.Företaget TOM´s shoes var tidigt ute genom att man donerade ett par skor till behövande för varje par som såldes. Ett ytterligare exempel är www.pictureitoncanvas.com som deklarerar sitt engagemang i syfte att skilja sig från konkurrenterna.

1 kommentar:

  1. Finns det nåt värre än välgörenhet?
    Och ger det nåt resultat?
    Vi kan ta Afrika som ex som är fattigare
    idag än för 25 år sen trots allt bistånd
    och välgörenhet. Nej, jag säger som den
    välkända Ellen Key att välgörenhet är som
    att hälla parfym på samhällets avlopp...
    CSR hör hemma där. I avloppet.

    SvaraRadera