Det är i städerna som det händer. För hundra år sedan bodde endast 5 % av befolkningen i världen i städerna. Nu bor mer än halva populationen där ( 50 % år 2008 ). Utvecklingen mot städerna fortsätter och år 2050 förespås 70 % av befolningen vara stadsbor. Asien som världsdel kommer samma år att hysa 63 % av världens befolkning. Städernas betydelse börjar också ges uttryck i olika typer av produkter som lanseras. Absolut Vodka har lanserat produkter med anknytning till städer, Absolut New Orleans mfl. och nu senast Absolut Boston med bla. svart te som smaksättare. Även parfymtillverkaren Guerlain har anammat stadstemat genom olika fragranser som är benämda Paris- Moscow och Paris - New York. Vi får se om det nu blir en explosion av "stadsbrodukter" - Urban Pride är här.
(källa: trendwatching )
Kanske får vi se även Absolut Lund i framtiden, som vi i så fall får smaka när du har "vägarna förbi" i vår / Kent p.s. kolla stavningen av stadsprodukter
SvaraRadera